Een winactie is een van de makkelijkste manieren om meer tractie te creĆ«ren naar jouw website, bedrijf, producten en services toe. Niet alleen is het een mooie mogelijkheid om nieuwe groepen mensen kennis te laten maken met jouw product, maar het is ook een leuke manier om ook jouw huidige doelgroep te betrekken bij jouw bedrijfsactiviteiten. En een winactie hoef je niet per se voor een bedrijf te organiseren: dit kun je ook doen voor een stichting, een non-profit organisatie of zelfs als een particulier onder jouw vrienden of studentengroep. 

Ben je van plan een winactie te organiseren, maar weet je niet zo goed hoe je dit moet doen? Gebruik dan onze vier tips.

1: maak een custom award 

Custom award laten maken voor een winactie is gemakkelijk en ook nog eens heel leuk om te doen! Custom award laten maken kun je doen door het zelf te maken met jouw vrienden of bedrijf of door externe partijen. Er zijn verschillende bedrijven die gespecialiseerd zijn in het maken van prijzen voor verschillende soorten wedstrijden. Custom award laten maken is bovendien ook niet eens heel duur en je kunt zelf je eigen input in geven.

2: maak een bedrijfsbord om jouw team te vertegenwoordigen

Als je aan een winactie of wedstrijd mee doet waar meerdere bedrijven of organisaties aan mee gaan doen, zorg er dan voor dat elk bedrijf een bedrijfsbord laat maken om zichzelf te vertegenwoordigen. Bedrijfsbord laten maken kun je gemakkelijk laten doen bij bedrijven die ook specialiseren in het maken van gepersonaliseerde spullen, zoals awards. Bedrijfsbord laten maken laat ook gelijk de creativiteit van het bedrijf zelf zien. Bedrijfsbord laten maken is daarnaast ook niet heel duur. 

3: gebruik veel online tools om de winactie zoveel mogelijk te digitaliseren

Een digitale winactie is toegankelijker voor de meeste mensen, groepen of bedrijven, waardoor er meerdere mensen mee zullen doen. Daarnaast kun je ook gebruik maken van vele online tools, zoals spelletjes en online quizzes. Zo maak je een winactie ook nog eens competitief en heel erg interactief tussen jou en de deelnemers en tussen de deelnemers zelf.

4: hou je aan de wettelijke regels 

Voor de meeste (online) winacties gelden er verschillende wettelijke regels waar je aan moet houden als bedrijf. Zoek deze online dus op voordat je de winactie organiseert.